Історія „Бабиного Яру” в україно-голівудському проекті – англійською, українською та їдиш

„Бабин Яр” – роман Анатолія Кузнєцова, текст-документ, який і досі успішно витримує перевидання російською, німецькою і навіть голландською мовами, в Україні буде „перекладено” мовою кінематографу. Ідея створення картини безпосередньо в Україні виникла на початку 2006 року, коли американський продюсер Анатолій Фрайдіс („Список Шиндлера”, „Боб Ділан”) познайомився з Віктором Приходьком, генеральним продюсером кіновиробничої компанії „ПРО ТБ”, що стала українським партнером на проекті „Бабин Яр”.

Віктор Приходько, екс-директор Національної кіностудії ім. Олександра Довженка, мав проект побудови власної кіностудії.

„Ми щойно повернулися зі студії, де зніматимемо сцени для фільму „Бабин Яр”,

– розповідає пан Фрайдіс.

– Це чудове місце для зйомки, і я дуже радий успіхам Віктора Приходька”.

За словами пана Приходька, студія поки що добудовується, її презентація планується наприкінці травня.

Ще одна продюсерська фігура у проекті „Бабин Яр” – росіянин Фелікс Клейман, що був продюсером усіх голлівудських фільмів Андрона Кончаловського („Коханці Марії”, „Потяг-утікач”, „Танго і Кеш” та інші). Продюсери говорять, що „Бабин Яр” – некомерційний проект, хоча сподіваються повернути гроші, вкладені інвесторами. Прибутки можуть бути від продажу DVD й телевізійних прав.

„Щодо прав російської сторони, то ми їх надамо тим, хто фінасуватиме, так само відбуватиметься з українським телепоказом. Можу сказати, що Олександр Роднянський теж зацікавився нашим проектом. Маю визнати, що дуже велика кількість людей виявляють абсолютно щире зацікавлення в тому, щоб цей фільм відбувся”,

– акцентував Анатолій Фрайдіс. Загальний бюджет картини – $25 млн. Можливо, ще $1 млн надасть Міністерство культури України. Проте, навіть якщо наше міністерство не виділить цих грошей, за словами продюсерської більшості, фільм буде.

„Ми зустрілися з Віктором Пінчуком, і він зацікавився цим проектом, тож, цілком імовірно, що з його боку буде фінансова підтримка. Також ми розмовляли про проект із Стівеном Спілбергом”,

– додав Віктор Приходько.

Зйомки фільму заплановано на вересень-грудень 2007 року в Києві та Чернівцях. Масовий глядач зможе побачити картину на початку 2008 року.

У процесі підготовки проекту серед імен режисерів фігурували такі видатні американські кінематографісти, як Сідні Люмет, Вільям Фрідкін та Ричард Атенборо. Сьогодні ім’я режисера остаточно визначено – це Гарольд Бейкер.

„Так, режисер Сідні Люмет спочатку також захопився ідеєю цієї екранізації, та треба розуміти, що Люмету 84 роки. Після багатьох перемовин ми зійшлися на тому, що Гарольд Бейкер – саме той режисер, який нас найбільше влаштовує,

– прокоментував продюсервський вибір продюсер від американської сторони Анатолій Фрайдіс.

– Права на екранізацію роману Кузнєцова ми отримали у вересні 2005 року від сина письменника і з того часу ведемо переговори з голівудськими режисерами, щоби зняти фільм у кращих голівудських традиціях – у доброму розумінні цього слова. Автор роману „Бабин Яр” Анатолій Кузнєцов загинув у Лондоні, зрештою, на цю людину було кілька замахів з боку КДБ. Коли я виїжджав з Росії в 1978 році, то з моїх мізерних пожитків для мене дуже цінним був журнал „Юность”, де частинами публікувався цей текст. Уявіть собі – уже 40 років цей роман хвилює мене!”

Історія „Бабиного Яру” в україно-голівудському проекті має бути розіграна трьома мовами – англійською, українською та їдиш . До виконання головних ролей продюсери залучать голлівудських зірок.

„Якщо фільм підпадає під категорію no star, то шанси такого фільму потрапити в кінопрокат у США нульові. Звісно, що зніматимуться українські актори, адже фільм з’явиться і в українському прокаті”,

– сказав Анатолій Фрайдіс, і додав, що йдуть успішні переговори з Ентоні Гопкінсом, який може зіграти діда (гонорар від $4 млн); роль бабусі пропонують Меріл Стріп (від $7 млн), матір, можливо, гратиме Джесіка Ланж.

„Однак, ми ще не знаємо напевне, хто кого зіграє в цій сімейній сазі. Мова про окрему сім’ю й окрему трагедію, але не про політику й спекуляції на єврейську тематику. Історія головним чином про те, чому людина вбиває людину. І як взагалі можна вбити людину?”

– відкинув журналітські провокації продюсер „Списку Шиндлера”.

На промоцію й рекламу кошти виділять американські інвестори, з огляду на те, що картина знімається, перш за все, для американського прокату.

„Якщо ми хочемо зняти фільм за $25 млн, то, щоб випустити фільм на екрани, за американськими мірками, потрібно доплюсувати ще 75% бюджету. Загальна ціна випуска картини на екрани приблизно така, принамні впродовж перших двох тижнів. Це гроші в межах $40 млн. Далі сума може змінюватися, маю на увазі, що тут промоція й сама рекламна кампанія залежить від безлічі моментів, – а раптом фільм отримає „Оскар”,

– заінтригував журналістів Анатолій Фрайдіс.

Джерело: http:// www. telekritika. kiev. ua/ articles/ 173/ 0/ 8853/ babyn_ jar_ proTB/